Bygg lojalitet med magasin

Att generöst dela med sig av sin kunskap och sina bästa råd blev, för e-handelsleverantören E-butik, den mest lyckade marknadsföringen någonsin. Hej Kund producerade det fysiska magasinet Nätsmart, som växte till att bli Sveriges största tidning om e-handel.

Bakgrund

E-butik i Norden var under 12 år en av de ledande e-handelsleverantörerna i Sverige innan företaget köptes upp av Jetshop 2013. Man utvecklade en egen plattform för e-handlare, sålde tjänster kring e-handel och hade totalt ca 5000 e-handlare under dessa år.

Målsättning

E-butik såg behovet av att inte enbart vara en plattformsleverantör utan även en hjälpande partner till sina kunder, för att få dem att lyckas bättre med sin försäljning på nätet. Man önskade också nå nya e-handlare med hjälp av relevant innehåll.

När tidningen kom fick jag alltid en positiv känsla eftersom jag visste att innehållet skulle kunna vara till direkt nytta för min e-handel. Ett smart sätt av E-butik att marknadsföra sig på och ett generöst sätt att värna om sina kunder.

Joachim Lindström, Vd och grundare, iDeal of Sweden

Lösning

Genom att skapa den fysiska tidningen Nätsmart som innehöll inspirerande artiklar med e-handlare som lyckats, experttips, undersökningar och nyheter från branschen blev E-butik det generösa företaget som i första hand ville hjälpa sina kunder. Hej Kund producerade allt innehåll och höll i hela kedjan från idé till tryck. Tidningen utkom med 4 nummer/år och skickades ut i hela 24 000 exemplar till e-handlare runtom i Sverige och folk i branschen. Tidningen Nätsmart finansierades delvis genom annonser från företagets egna partners.

Resultat

  • Nätsmart blev den bästa marknadsföringen för företaget i form av goodwill, spridning och nya kunder.
  • Tidningens upplaga ökade från 4000 ex till 24 000 ex på 4 år.
  • E-handelskunderna blev lojala, tacksamma och lyckades bättre.

Exempel på E-butiks magasin Nätsmart

Bild för att marknadsföra Weledas tävling
Bild för att marknadsföra Weledas tävling
Bild för att marknadsföra Weledas tävling
Bild för att marknadsföra Weledas tävling
Bild för att marknadsföra Weledas tävling
Bild för att marknadsföra Weledas tävling
Bild för att marknadsföra Weledas tävling
Bild för att marknadsföra Weledas tävling
Bild för att marknadsföra Weledas tävling
Bild för att marknadsföra Weledas tävling

Intresserad av samarbete?

Kontakta oss gärna så kan vi tillsammans se hur vi bäst kan hjälpa dig!

Tim Svensson

Tim Svensson

tim@weturn.se
072- 505 09 05

Intresserad av samarbete?

Kontakta oss gärna så kan vi tillsammans se hur vi bäst kan hjälpa dig!

Tim Svensson

Tim Svensson

tim@hejkund.se
072- 505 09 05

Fler exempel på kunder som vi hjälpt med innehåll:

Weleda collage

Weleda Sverige

Inspirationssajt / Nyhetsbrev / Sociala medier

Läkarmissionen – kampanj mot könsstympning

Läkarmissionen

Filmer / Sociala medier