Öka dialogen med kunderna och nå en yngre målgrupp

Vill du att dina kunder ska interagera med dig, få ökad kunskap och bli lojala mot dig? Hej Kund började våren 2016 samarbetet med en av Sveriges ledande aktörer inom växtbaserad ekologisk hudvård – Weleda.

Bakgrund

Weleda finns representerat i 50 olika länder, har egna biodynamiska växtodlingar och egen tillverkning av ekologiska hudvårdsprodukter och läkemedel. Företaget besitter unik kunskap om naturen, ekologisk hudvård och hållbarhet i alla led. Man vill vara ett självklart val för de människor som värnar om hälsa och miljö på naturlig väg.

Målsättning

Weleda önskade ökad interaktion och dialog med kunderna och efterfrågade en strategi för att kommunicera med relevant innehåll i de sociala kanalerna. Målsättningen var ökad interaktion, ökat antal följare på Instagram samt att nå en yngre målgrupp.

Hej Kund är en väldigt kreativ och kundorienterad byrå som har stor kunskap kring online-marknadsföring och sociala medier. De är professionella, har smarta idéer och är samtidigt kostnadseffektiva.

Emma Bergqvist, Nordisk Marknadschef, Weleda Sverige

Lösning

Genom att skapa inspirerande innehåll i form av artiklar, tipsfilmer, tävlingar, infografik och bilder har Hej Kund paketerat Weledas kunskap på ett lättillgängligt sätt för deras kunder. Hej Kund har producerat en inspirationssajt; From Weleda with love, skapat nyhetsbrev, visuell kommunikation och anpassat innehåll för olika sociala kanaler i ett helhetstänk med content recycling i fokus.

Allt producerat innehåll har samlats på inspirationssajten och Hej Kund har sedan annonserat innehållet mot passande målgrupp på Facebook och Instagram. Genom att annonsera tipsfilmer och artiklar kan innehållet kommuniceras mot nya målgrupper och innehållets livslängd blir längre och får större effekt, dessutom ökar trafiken till sajten från Facebook.

Resultat

  • Räckvidd
  • Ökad interaktivitet/delningar per annonserat inlägg
  • Under 3 månader ökade antalet följare på Instagram med 50%
  • Öppen dialog med kunder och delning av tips mellan kunder kring ekologisk hudvård
  • Exponering och spridning mot yngre målgrupp

Exempel på innehåll som vi skapat för Weleda

Bild för att marknadsföra Weledas tävling

Visuell kommunikation inför sommartävling.

Loading...

Visuell kommunikation med produkter och nyckelväxter för Facebook och Instagram.

Tipsfilmer kring hudvård med ekologisk hudterapeut.

Inspirationssajten ”From Weleda with love” där allt producerat innehåll samlas.

Intresserad av samarbete?

Kontakta mig gärna så tittar vi på vad ett bra innehåll kan innebära för ditt företag!

Tim Svensson

Tim Svensson

tim@hejkund.se
072- 505 09 05

Intresserad av samarbete?

Kontakta mig gärna så tittar vi på vad ett bra innehåll kan innebära för ditt företag!

Tim Svensson

Tim Svensson

tim@hejkund.se
072- 505 09 05

Fler exempel på kunder som vi hjälpt med innehåll:

E-butiks magasin Nätsmart

E-butik i Norden

Fysiskt magasin / Nätsmart

Läkarmissionen – kampanj mot könsstympning

Läkarmissionen

Filmer / Sociala medier